مزایای فونواژه
یادآوری آسان
یادآوری کلمات بوضوح از یادآوری شمارهها راحتتر است. چنانچه به ذهن خود مراجعه کنید، خواهید دید که به ازای هزاران هزار واژه، تعداد بسیار محدودی شماره وجود دارد؛ حداکثر چند ده شمارهای که تقریبا همگی مربوط به شخص شما هستند.
مدت زمانی که یک شماره تلفن، چه در یک تبلیغ تلویزیونی و چه بر روی یک بیلبورد کنار بزرگراه، در معرض دید مردم قرار میگیرد، چیزی کمتر از 5 ثانیه است؛ و این خود گویای اهمیت فون واژه در تبلیغات است چرا که تنها راه تماس مردم از این طریق، حفظ کردن شماره تلفن است؛ زیرا نمیتوان انتظار داشت که در این مدت کوتاه کسی بتواند آن شماره را جایی یادداشت کند.
بهرهگیری از فونواژه سبب میشود تا مشتری، فورا شما را به یاد آورده و بنابراین اولین جایی باشید که با آن تماس میگیرند.
فونواژه = تماس بیشتر = تجارت بیشتر = فروش بیشتر = سود بیشتر
هنگامیکه یک مشتری بالقوه، شمارهی شما را به یاد می آورد، به احتمال بسیار زیاد دفعهی بعد نیز با شما تماس خواهد گرفت. در حوزه تبلیغات، آمار زیر شایان توجه است:
§
در تبلیغ "دهان به دهان":
§ بخاطر سپردن یک فونواژه 438% آسانتر از یک شماره تلفن است.
§ به یاد آوردن یک فونواژه بعد از 48 ساعت، 2358% امکان پذیرتر از یک شماره تلفن معمولی است.
§
در تبلیغات "آهنربایی روی یخچال"
§ بخاطر سپردن یک فونواژه 675% آسانتر از یک شماره تلفن است.
§ به یاد آوردن یک فونواژه بعد از 48 ساعت، 1648% امکان پذیرتر از یک شماره تلفن معمولی است.§
در تبلیغات "روی بدنهی خودرو"
§ بخاطر سپردن یک فونواژه 525% آسانتر از یک شماره تلفن است.
§ به یاد آوردن یک فونواژه بعد از 48 ساعت، 1500% امکان پذیرتر از یک شماره تلفن معمولی است.
در تبلیغات "روی تابلو دفترکار":
§ بخاطر سپردن یک فونواژه 10 بار آسانتر از یک شماره تلفن است.
§ به یاد آوردن یک فونواژه بعد از 48 ساعت، 20 بار امکان پذیرتر از یک شماره تلفن معمولی است.
در تبلیغات "چاپی":
§ بخاطر سپردن یک فونواژه 8 بار آسانتر از یک شماره تلفن است.
§ به یاد آوردن یک فونواژه بعد از 48 ساعت، 19 بار امکان پذیرتر از یک شماره تلفن معمولی است.
در تبلیغات "رادیویی":
§ بخاطر سپردن یک فونواژه 244% آسانتر از یک شماره تلفن است.
در تبلیغات “شهری”:
§ بخاطر سپردن یک فونواژه 10 بار آسانتر از یک شماره تلفن است.
§ به یاد آوردن یک فونواژه بعد از 48 ساعت، 20 بار امکان پذیرتر از یک شماره تلفن معمولی است.
در تبلیغات "تلویزیونی"”
§ بخاطر سپردن یک فونواژه 7 بار آسانتر از یک شماره تلفن است.
افزایش اثربخشی تبلیغات
تحقیقات صورت گرفته در استرالیا بیانگر این حقیقت است که کاربرد فونواژه بجای شماره تلفن، نرخ بازدهی تبلیغات را تا 300% افزایش داده و این یعنی سه برابر شدن اثر تبلیغات، تنها از طریق جایگزینی شماره تلفن با فونواژه. بر این اساس تعجب آور نیست که از 50 تبلیغ بزرگ استرالیا، 30 تبلیغ شامل فونواژه است.
آفرینش نام تجاری (برند)
وقتی فونواژهای به عنوان نام تجاری بکار میرود، روز به روز بر شهرت و اعتبار آن افزوده میشود، چراکه در هر تماس، آن نام تکرار میشود. در واقع این خود یکی از مهمترین رویکردهای بازاریابی بسیاری از شرکتهاست؛ فونواژه، خودش بازاریابی میکند. فراموش نکنید که برای حداکثر بهره برداری از این ویژگی، فونواژه را در سایر تبلیغات خود نیز مورد استفاده قراردهید.
اثرگذاری بر روی مشتریان
هنگامیکه خود را کاملا در دسترس مشتری قرار می دهید، این اثر مثبت در ذهن او نقش میبندد که شما شرکتی موفق و حرفه ای هستید؛ چراکه به نظر میرسد ظرفیت پاسخگویی به درخواستهای بیشماری را دارید (توجه: حتما قبل از تبلیغ فونواژهی خود، از قابلیت گسترش سریع خدمات شرکتتان، اطمینان حاصل نمایید.)
فرصتی برای پیشروی
در بازار خود جلو بیفتید. رشد سریع شرکتهایی که فونواژه را به خدمت گرفته اند، اثبات شده است. سعی کنید جزو اولین کسانی باشید که این واقعیت را بکارمیبرند. هرقدر زودتر وارد شوید، زودتر نیز از این امتیاز رقابتی خود در بازار بهرهمند میشوید. نتایج موجود حاکی از آن است که بعضی از شرکتهای بزرگ به علت کندی در تصمیمگیری مجبور به استفاده از فونواژه ای با کیفیت پایینتر گشتهاند چرا که فونواژهی ممتاز مورد نظر آنها پیشتر توسط یک شرکت چابکتر گرفته شده است؛ اتفاقی که قبلا در مورد نامهای دامنه (Domain Names) در اینترنت رخداد. در آن زمان نیز افراد کمی از ارزش واقعی آنها در آینده مطلع بودند.
از دور خارج کردن رقیبان
همانطور که گفته شد، فونواژهها یادآوری شمارهی شما را تسهیل کرده و از این رو مشتریان قدیم و جدید میتوانند بدون جستجو، یعنی بدون مراجعه به منابعی مانند 118، “کتاب اول”، “آگهی روزنامه” و یا اینترنت با شما تماس برقرار کرده و در معرض تبلیغات جذاب رقیبان شما قرار نگیرد.
مناسب شرکتهای کوچک و بزرگ
شرکتهای کوچک از این طریق قدم در راه رشد جهشی گذاشته و شرکتهای بزرگ نیز موقعیت خود را تثبیت میکنند.
زمینه ساز تبلیغ “دهان به دهان”
شرایط حاکم بر بازار ایران سبب شده است تا توصیه و پیشنهاد دوستان وآشنایان در استفاده از خدمات یا محصولات یک شرکت خاص، از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این نوع تبلیغ که به “دهان به دهان”(Word of Mouth) معروف است یکی از موثرترین انواع تبلیغ بوده و به وضوح از ویژگیهای بارز فونواژه ها به شمار میرود، چراکه هنگام مصاحبت با دوستان معمولا پیشنهادهای آنها را به خاطر میسپاریم تا اینکه در جایی یادداشت نماییم.
نماد هوشمندی، پرستیژ و جهانی اندیشیدن
آگاهی از یک روش پیشرفته و کاربرد آن خصوصا هنگامیکه جزو اولین ها باشید، آشکارا نشانه هوشمندی شماست؛ داشتن یک فونواژه ی مناسب و زیبا نیز همینگونه است چرا که تنها اولین ها فرصت خرید چنین فونواژه ای را دارند (در نظر داشته باشید که تعداد فونواژه های با کیفیت، بسیار کم است). قرار گرفتن (به هر شکلی) در کنار شرکتهای صاحب نام، پرستیژ ایجاد میکند و این یکی دیگر از کارکردهای فونواژه است؛ کافیست به لیست شرکتهای بزرگی که از فونواژه استفاده میکنند نگاهی بیاندازید.
صعود در لیست نتایج موتورهای جستجو (SEO)
کاربرد فونواژه بهترین روشی است که نمایش وب سایت شما را در صفحه اول نتایج جستجو (توسط موتورهای جستجویی چون “گوگل” و “یاهو”) تضمین میکند؛ فونواژه ی شما، در حوزه تجارتتان یکتاست و چنانچه آن را در موقعیت مناسبی در وب سایت خود قرار دهید، اولین نتیجه ی جستجو خواهید بود.
افزایش مستمر مشتریان بدون هزینه مجدد
فونواژه ی خود را انتشار دهید و از آن پس هزینه تبلیغات تان را کاهش دهید. وقتی فونواژه ای روی تمامی لوازم التحریر یک شرکت چاپ شود، به سرعت در ذهن مشتریانش منتشر شده و بعد از آن برای اینکه به همان تعداد قبل، تماس از جانب مشتریانش داشته باشد، به تبلیغات کمتری (و در نتیجه هزینه کمتری) نیاز خواهد داشت.
رشد جهشی فروش
رشد یک شرکت رابطه مستقیمی با رشد فروش داشته و رشد فروش نیز مستقیما به رشد تعداد مشتریان وابسته است. اثر کاربرد یک فونواژه مناسب در افزایش تعداد مشتریان نیز کاملا روشن است.
افزایش ارزش فونواژه به مرور زمان
ارزش ریالی یک فونواژه به مرور زمان از دو جهت افزایش میابد: اول آنکه رفته رفته به تعداد افراد آشنا با فونواژه و روش شماره گیری آن افزوده میشود (به عبارتی در میان مردم رواج بیشتری میابد)؛ و دوم نیز افزایش تعداد مشتریانیست که از این طریق با شرکت تماس برقرار میکنند.
فونواژه؛ دوست شهر
تبلیغات برچسبی متاسفانه یکی از معضلاتی است که همواره مورد شکایت شهروندان بوده و چهره دیوارها و خانه ها را مخدوش ساخته است. تمام تلاش چنین تبلیغاتی، ماندن در ذهن شهروندان می باشد، فون واژه به راحتی و به بهترین نحو چنین مسوولیتی را به عهده گرفته وخاطر شهروندان را از بخش عمده اینگونه تبلیغات که چهره شهر را مخدوش می کند، رها می سازد.
این معضل به روایت رسانه ها:
برچسب ها همچنان چهره شهر را زشت مي کنند- تابناک
برچسبهاي تبليغاتي؛ زخمي بر چهره شهر/ قصه پرغصهاي كه تمامي ندارد! – روزنامه جمهوری اسلامی
پاکسازي برچسبهاي تبليغاتي سالانه بالغ بر يک ميليارد تومان به شهر خسارت ميزند،
اين برچسبها همه جا ميچسبند - روزنامه جام جم
فونواژه؛ دوست طبیعت
فون واژه باعث کاهش بخشی از تبلیغات تراکتی نیز می گردد. با این اثر بخشی، هم چهره شهر زیباتر خواهد بود و هم بعلت مصرف کمتر کاغذ و قطع شدن کمتر درخت، رسالت خود را به عنوان دوست طبیعت به خوبی ایفا می نماید.
فونواژه؛ دوست شهروند
در آینده ای نزدیک که فون واژه در کشور فراگیر گردد و اکثر شرکتهای بزرگ و کوچک به آن روی بیاورند، بزرگترین برنده این رخداد که به نوعی می توان گفت «انقلاب بازاریابی و تبلیغات» در ایران خواهد بود، شهروندان هستند. شهروندانی که برای اولین نیازهای خود در مورد غذا، تاکسی، املاک، پیک و … دیگر نیازی نیست جهت بدست آوردن شماره تلفن شرکتهای ارائه دهنده این خدمات از طریق زنگ به 118، جستجو در کتاب اول، گشتن به دنبال دفترچه تلفن و کارتهای ویزیتی که درست در بزنگاهی که نیاز داریم گم شده اند، زمان زیادی را صرف کنند، فقط کافی است گوشی تلفن را برداشته و با فون واژه ارائه دهنده آن خدمت تماس بگیرند. در آن سوی تلفن، کسی جواب خواهد داد که بی صبرانه منتظر تماس آنهاست و آماده برای ارائه آن خدمت. و در آنزمان هر دو، از چنین دسترسی سریعی به یکدیگر لذت خواهند برد.
امکان یکی کردن تمامی کانالهای ارتباطی با مشتریان
با نام برند تجاری
یکی از مهمترین مزایای فون واژه ها از منظر تجاری مخصوصا برای شرکتهای بزرگ و متوسط، امکان یکی کردن تمامی کانالهای ارتباطی با مشتریان با نام برند تجاری است.
مثلا فرض شود برند شما Atlas است.
1 - تلفن تماس شما به نام برند شما021Atlas
2 - پنل پیامکی شما به نام برند شما 021Atlas
3 - سایت اینترنتی شما به نام برند شما www.021Atlas.com
)این سایت می تواند بعنوان سایت جانبی جهت هدایت مشتریان به سایت اصلی استفاده گردد(
مهمترین نکته در مبحث یکی شدن کانالهای ارتباطی از طریق فون واژه در این است که مشتریان هر بار که بخواهند با شما تماس بگیرند، هر بار که بخواهند به شما پیامک بزنند، و هربار که بخواهند به سایت شمارجوع کنند یا ایمیل بفرستند،برند شما را تکرار می کنند و چه نعمتی برای یک برند بهتر از اینکه مدام و مدام و بارها و بارها، با کوچکترین بهانه در ذهن مشتریان تکرار شود و قدرت برندینگ آنرا افزایش دهد. تمامی آنانیکه با مساله و کارکرد برندینگ آشنایی دارند، فقط همین ویژگی فون واژه را نقطه پایانی می دانند که مدیران هر شرکت بزرگ و متوسطی را مجاب نماید که تحت هر شرایطی و به هر قیمتی فون واژه مربوط به برند خود را تهیه کنند، قبل از آنکه فون واژه مربوط به برند آنها توسط رقیبان و مدعیان آن برند تصاحب گردد.